تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی چیست و چه کاربردی برای ‌کسب‌وکارها دارد؟

 

آیا برای شما هم پیش آمده که در ترافیکی طولانی در یک اتوبان گیر افتاده باشید و بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر توجه شما را جلب کند؟ البته ممکن است این بیلبوردها به اندازه‌ای خسته‌کننده باشد که حتی به مدت چند ثانیه هم ذهن شما را درگیر نکند. یکی از راه‌های تبلیغاتی که از سال‌های پیش وجود داشته و این روزها شکل و شمایل مدرن‌تری پیدا کرده، تبلیغات محیطی داخل بزرگراه‌ها، ایستگاه‌های مترو، فروشگاه‌ها، مال‌ها یا حتی دیوارهای شهر است. چیزی که خیلی بیشتر از بیلبوردهای بزرگ توجه شما را جلب می‌کند، نوشته یا متن تبلیغاتی روی بیلبوردهاست که می‌تواند گاهی لبخند روی لب شما بیاورد یا شما را به فکر وادار کند. در ادامه قصد داریم موارد استفاده از تبلیغات محیطی برندهای معتبر را برایتان بازگو کنیم.

نقش تبلیغات محیطی روی ‌کسب‌وکارها

 

اغلب افرادی که در حوزه ‌کسب‌وکار فعال هستند، معتقدند تبلیغاتی که خارج از محیط خانه به مخاطبان عرضه می‌شود، اثر و ماندگاری بیشتری دارد. در عین حال نباید فراموش کنیم که عنصر خلاقیت یکی از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند روی این ماندگاری سهم عمده‌ای داشته باشد. آمارها نشان می‌دهد که 68 درصد مردم با دیدن تبلیغات محیطی تمایل زیادی برای خرید خواهند داشت. یکی از دلایل مهم آن ساعت‌های زیادی است که مردم در بیرون از خانه سر می‌کنند. در ادامه به شما خواهیم گفت که بهترین روش‌های تبلیغ در محیط پیرامون چه خواهد بود و آیا این روش‌ها موثر هستند یا خیر؟

تبلیغات محیطی چیست؟

 

اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل معنی تبلیغات محیطی را برایتان بگوییم، می‌توان گفت، تبلیغ ‌کسب‌وکار یا برند (هر نوع محصول یا خدمات آن) در محیط بیرون از خانه را تبلیغات محیطی می‌گویند.

با توجه به این تعریف، هر نوع تبلیغ روی بیلبوردها، دیوارهای مترو، بدنه اتوبوس، مراکز خرید، بنرهای روی دیوارهای شهر و هر آنچه در این تعریف بگنجد، همگی جزء تبلیغات محیطی به شمار می‌روند.

با این روش شما به راحتی می‌توانید اسم برند خودتان را در ذهن مخاطب حک کنید. با اینکه تبلیغات بیلبوردی بسیار قدیمی است، اما همچنان کاربرد دارد و یکی از روش‌های مناسب برای این کار است. یکی از دلایل قیمت بالای این نوع تبلیغات هم همین موضوع است. بازخوردی که شما از این روش‌ها به دست می‌آورید و یافتن مشتری ثابت برای محصول خود، یکی از صدها موردی است که اهمیت اینگونه تبلیغات را افزایش می‌دهد.

انواع تبلیغات محیطی

 

تبلیغات محیطی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

  • بیرونی تبلیغی است که در محیط عمومی و باز فضای بیرون از خانه مانند خیابان، مترو، اتوبان و غیره می‌بینید.
  • درونی تبلیغی است که در فضاهای بسته مانند مراکز خرید، اتوبوس، داخل مترو و فروشگاه‌ها می‌بینید.

هر یک از این دو گروه به دسته‌های رایج‌تری تقسیم می‌شوند که در ادامه توضیح می‌دهیم.

 

تبلیغات بیلبوردی

 

بیلبوردها یکی از موثرترین نوع تبلیغات برای رسانه‌های محیطی هستند که یک محصول، خدمات یا ‌کسب‌وکار را به مردم معرفی می‌کند. با توجه به محل نصب این بیلبوردها در اتوبان‌ها، محدوده مراکز خرید بزرگ، ورودی شهرها یا مناطقی که رفت و آمدهای زیادی دارد، می‌توان انتظار داشت که بیشترین تاثیر را روی خرید محصول یا معرفی برند شما داشته باشد.

 

تبلیغات بیلبوردی دیجیتال

 

همان طور که زندگی مدرن می‌شود، بیلبوردهای تبلیغاتی هم شکل جدیدتری به خود می‌گیرند. بیلبوردهای دیجیتال را با نام تلویزیون شهری هم می‌شناسند. در این بیلبوردها می‌توانید تصاویر متحرک، موشن‌ها و … را مشاهده کنید.

استیشن بورد

 

اگر هر روز مجبور باشید دقایقی در ایستگاه‌های اتوبوس شهری منتظر باشید تا سوار شوید، حتما تبلیغات بالای ایستگاه‌های اتوبوس را دیده‌اید. از آنجایی که این ایستگاه‌ها در نقاط پر تردد شهر نصب شده‌اند، و در عین حال مخاطب بیشتری هم دارند، جزء تبلیغات موثر در این زمینه به شمار می‌روند که بارها و بارها دیده می‌شوند.

 

بیلبوردهای سیار

 

حتما کامیون‌ها یا ماشین‌هایی را دیده‌اید که در سطح شهر تردد می‌کنند و تصویر یک برند یا محصول مشخصی از آن‌ها روی آن نصب شده است. این بیلبوردهای سیار همان طور که در سطح شهر می‌چرخند، نام برند شما را در سطح شهر پراکنده می‌کنند.

از بیلبوردها که بگذریم، نوع دیگری از تبلیغات، در دسته بنرها جا می‌گیرند که آن‌ها هم انواع و اقسام مختلفی دارند. در این بخش برخی از انواع بنرها را به شما معرفی می‌کنیم.

لمپوست

بنرهایی با ابعاد کوچک تا متوسط وجود دارند که معمولا روی یک میله یا پایه (یا تیرهای چراغ‌برق) نصب می‌شوند و به علت قیمت پایین‌تر می‌توان تعداد زیادی از این تیرها یا پایه‌ها را در محدوده یک خیابان از آن خود کرد.

بنر کنار پل

بنرهای روی پل‌های عابر یا کنار آن‌ها که بیشتر برای جلب توجه عابران و رانندگان گذاشته شده است، گزینه ارزان‌تری نسبت به بیلبوردهای سطح شهر به شمار می‌رود.

 

بنرهای داخلی

این نوع بنرها هم جزء تبلیغات محیطی داخلی هستند که بیشتر در فرودگاه، ترمینال، مراکز خرید و دیگر جاهای عمومی نصب می‌شوند.

 

استند

یکی از ارزان‌ترین تبلیغات محیطی که بنرهای کوچک و قابل حملی هستند و روی یک پایه نصب می‌شوند، استند نام دارد. اگر به آرایشگاه‌ها، سوپر مارکت‌ها، رستوران‌ها و … رفته باشید، حتما از این استندها دیده‌اید.

 

پوستر

یکی از دم‌دستی‌ترین تبلیغات محیطی پوسترها هستند که برای تبلیغ محصول یا خدمتی در سطح شهر پخش یا نصب می‌شوند. بیشتر پوسترها از چند جمله و تصویر خلاقانه تشکیل شده است.

 

سخن آخر در مورد تبلیغات محیطی

 

همان طور که از ابتدای متن گفتیم، یکی از موثرترین روش‌های تبلیغ، تبلیغات محیطی است که در دیدرس تعداد زیادی از مردم شهر قرار می‌گیرد. البته نه اینکه تصور کنید تنها اندازه بزرگ بیلبورد می‌تواند شما را به هدف اصلی‌تان یعنی دیده شدن و معرفی محصول نزدیک کند، بلکه مولفه‌های دیگری هم هستند که برای تبلیغ محصول خود باید در نظر داشته باشید. از جمله اینکه:

  • پیام تبلیغ شما در کوتاه‌ترین کلمات خلاصه شود
  • تصاویر جذاب و ساده را فراموش نکند
  • بیلبورد باید در شلوغ‌ترین و پر ترددترین منطقه شهر باشد
  • رنگ ساده و روشن برای بیلبورد مناسب‌تر است
  • فونت و اندازه آن از فاصله دور قابل خواندن باشد
  • از یک جمله کوتاه که تا ابد در ذهن مخاطب بماند، استفاده کنید.