بازاریابی چریکی چیست؟
بازاریابی چریکی یک رویکرد خلاقانه و غیر متعارف برای تبلیغ محصولات یا خدمات با استفاده از تاکتیکهای کمهزینه و تأثیرگذاری بالا است. هدف آن ایجاد یک ذهنیت بهیادماندنی و اغلب غافلگیرکننده بر روی مخاطب، استفاده از روشهای نوآورانه، شگفتانگیز و تلاشهای مردمی برای دستیابی به نتایج قابل توجه است. برای کسب و کارهای کوچکی که تازه شروع به فعالیت کردهاند، یک روش تبلیغاتی مهم است که میتواند تاثیر زیادی در سطح کلان داشته باشد. در این بخش قصد داریم مروری بر بازاریابی چریکی داشته باشیم و عناصر کلیدی تاثیرگذار روی آن را بررسی کنیم.
تعریف و مبدا ظهور بازاریابی چریکی
بازاریابی پارتیزانی یک روش استراتژی است که بر تکنیکهای غیر متعارف، تخیلی و مقرونبهصرفه برای ترویج یک محصول، خدمات یا ایده تکیه دارد. این نوع از تبلیغات به ویژه برای مشاغل با بودجه بازاریابی محدود، تأثیر بسزایی دارد.
این اصطلاح توسط جی کنراد لوینسون در کتاب خود به نام بازاریابی چریکی در سال 1984 ابداع شد. او آن را مجموعهای از ابزارها و استراتژی توصیف کرد که با حداقل هزینه، حداکثر نتیجه و بازخورد را به دست میآورد. در واقع بازاریابی چریکی روی روشهای نوآورانه، بر اساس منابع محدود تمرکز دارد و از این استراتژی برای رسیدن به هدفهای بزرگ استفاده میکند.
اصول اصلی بازاریابی چریکی
بازاریابی چریکی بیشتر بر اساس راهکارهای تخیلی استراتژی خود را میچیند. این روشها اغلب به سرمایهگذاری و هزینه اندک برای تبلیغات نیاز دارد. برخی از این روشها نظیر کمپین در رسانههای اجتماعی که مانند ویروس تکثیر میشوند، چیزی شبیه شیرینکاریهای عمومی و هنرهای خیابانی منحصر به فرد را در ذهن مخاطب به یادگار میگذارد.
یکی از این روشها تأثیر عاطفی و ماندگاری است که ذهن افراد را درگیر خودش میکند؛ موضوعی که تا سالها در ذهن میماند و فراموش نمیشود. هدف این روش، ایجاد ارتباطات عاطفی از طریق روشهای غافلگیرانه، سرگرمی یا الهام بخشیدن به افراد است.
در این موارد برای تأثیرگذاری بیشتر، مخاطب یا مکان خاصی را برای هدف خود انتخاب میکنند. یکی از تأثیرات مستقیم کمپینهای تبلیغاتی، تعامل مستقیم با مخاطب و تبلیغات دهان به دهان طبق نظر و پیشنهاد مردم به یکدیگر است.
یکی از روشهای مفیدی که در بازاریابی چریکی استفاده میشود، تبلیغات در محیطهای عمومی (مانند خیابان، پارک یا وسایل حمل و نقل عمومی) است تا دسترسی بیشتری به عموم جامعه داشته باشد.
انواع تاکتیکهای بازاریابی چریکی
در این بخش با یک مثال، این نوع از تبلیغات را برای شما توضیح میدهیم. تصور کنید که یک شرکت بیمه میخواهد مخاطبان خود را وادار کند تا گوشیهای خود را برای جلوگیری از دزدی خیابانی، بیمه کنند. ممکن است در وهله اول این بیمه یک کالای لوکس به نظر برسد؛ به همین دلیل آن شرکت تصمیم میگیرد با استخدام تعدادی دزد حرفهای، متنی با عنوان «دزدیدن گوشی شما ساده است. تلفن خود را در شرکت ما بیمه کنید» که روی کارتی نوشته شده، داخل جیب تعداد زیادی از مردم بیندازند. با اینکه این روش بسیار نامتعارف بود، اما باعث شد که تعداد زیادی از مردم این برند را بشناسند و تصمیم بگیرند گوشیهای خود را در این شرکت بیمه کنند.
مزایای بازاریابی چریکی
یکی از مزایای اصلی که گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی را سر زبانها انداخته است، تبلیغات گسترده با هزینه پایین است. حتما میدانید که جهان تبلیغات همواره یک غول بزرگ برای کسانی بوده است که قصد سرمایهگذاری و تاسیس یک شرکت جدید داشتهاند. به همین دلیل روشی که بتواند با حداقل هزینه، انعطاف پذیری بالا و تعامل زیاد با مشتری، تأثیر قوی بر مخاطب هدف بگذارد، برای صاحبان تازه کسب و کارها مطلوب خواهد بود. یکی از دلایل دیگر، خاصیت ویروسی بودن این کمپینها است که در شبکههای مجازی به سرعت منتشر میشوند و موجب شناختهشدهتر شدن کالا یا خدمت مورد نظر خواهند شد.
ریسکها و چالشها
در کنار تمام مزیتها، بازاریابی چریکی خطرها و چالشهایی هم دارد که در پارهای موارد میتواند مشکلات زیادی را هم ایجاد کند. یکی از این موارد غیر قابل پیشبینی بودن واکنش مردم است و گاهی کنترل این وضعیت از دسترس خارج میشود. در ضمن کمپینهایی که به درستی اجرا نشوند، ممکن است منجر به ایجاد تبلیغات منفی شوند. یکی دیگر از موارد چالش برانگیز، میتواند مشکلات بخشهای حقوقی یا نقض کپی رایت باشد. همچنین از چالشهای این نوع بازاریابی میتوان به روشهای محدود آن اشاره و اینکه شاید نتوان آنها را در مقیاس بزرگتر اجرا کرد.
سخن آخر در مورد بازاریابی چریکی
بازاریابی چریکی در حال حاضر یک حوزه پویا و در حال تحول است، زیرا فناوریهای جدید (مانند جهان هوش مصنوعی) کمپینهای خلاقانهتری را میسازد که در مقایسه میتواند جایگزین خوبی برای این روش باشند. اما همچنان برای کسب و کارهای کوچکی که قصد دارند خود را با روشهای متمایز به مخاطب هدف خود بشناسانند، جزء روشهای مؤثر و پیشرونده به شمار میرود که جایگاه محکمی در این حوزه از مارکتینگ دارد.