برندسازی

برندسازی چیست؟

هر آنچه در مورد برندسازی باید بدانید

 

اگر صاحب کسب‌وکاری باشید، ممکن است درباره برندینگ و برندسازی شنیده باشید، اما اینکه بتوانید معنی دقیق آن را بیان کنید و کارایی و کاربرد آن را در نوع کسب‌وکار خودتان بدانید، نیاز به شناخت و درک کامل این مفهوم دارد. چنانچه قصد پیاده‌سازی صحیح سیاست‌های برندسازی خود را در شناساندن کسب‌وکار خود دارید، تا ادامه این مطلب همراه ما باشید تا کمی بیشتر در مورد این واژه و کاربرد آن در دنیای تجارت، کسب‌وکار و غیره بدانید.

 

برندینگ چیست؟

 

برند یک نام، نشانه یا یک مولفه از یک سازمان یا محصول است که در شناساندن آن محصول به مخاطب و مجزا کردن آن از دیگر محصولات کمک می‌کند. در واقع در دنیای کسب‌وکار امروزی، مردم صرفا یک محصول را خریداری نمی‌کنند، بلکه برندی را می‌خرند که آن محصول را ارائه می‌کند. اگر بخواهیم یک مثال ساده‌تر بزنیم، شما یک محصول لبنی را نمی‌خرید که هیچ اسم و نشانه‌ای روی آن نباشد و قطعا برندی را برای خرید انتخاب می‌کنید که از قبل به آن اعتماد دارید.

امروزه در تمام حوزه‌های کسب‌وکار با محصولات مختلف و دنیایی از اجناس مواجه هستیم که بازار را اشباع کرده‌اند. شما برای ماندگاری در این بازار و برای شناساندن محصول خودتان موظف هستید که به آن هویت بدهید. در واقع شما برای محصول یا مارکت خود شخصیت ایجاد می‌کنید تا آن را در ذهن مشتری ثبت و ماندگار کنید.

 

برندسازی در حوزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای

 

همان طور که گفتیم برند شما در ذهن مشتریان نقش می‌بندد و بر اساس تک‌تک تعاملاتی که با مشتری‌های خود انجام می‌دهید، شرکت یا محصول خود را به مخاطب می‌شناسانید. برندسازی برای یک مرکز خرید مانند سیتی سنتر اصفهان، ارائه برداشت مثبت مشتری‌ها نسبت این مرکز خرید خواهد بود؛ به گونه‌ای که هر بار خود و هر یک از دوستان یا اقوام قصد خرید داشته باشند، این مکان را به آن‌ها معرفی کنند. به عبارت دیگر، برندینگ فرآیندی است که از طریق ایجاد و شکل دادن به برند در ذهن مشتری، به محصولات یا خدمات آن معنا می‌دهد. برندسازی یک استراتژی است که شرکت‌ها با آن محصول، کسب‌وکار، سازمان یا فروشگاه خود را به مردم معرفی و شناسایی می‌کنند و دلیل موجهی ارائه می‌کنند تا در بین دیگر رقبا، این محصول یا فروشگاه را به دیگران معرفی کنند.

 

مزایای برندسازی چیست؟

 

تاثیری که برندسازی در شناساندن محصول به مخاطبان دارد، برای هر تجارتی لازم خواهد بود. در این بخش برخی از مهم‌ترین منافع برندسازی را به شما خواهیم گفت:

یکی از مهم‌ترین و اولین ویژگی‌های برندینگ، آگاهی، شناساندن و معروفیت کسب‌وکار نزد مردم است.

دومین مورد شناساندن جایگاه برند نزد مشتری و ایجاد فرصت برای جذب سرمایه بیشتر است.

با شناساندن برند خود به مشتری، می‌توانید روند گرفتن تبلیغات خود را تغییر و افزایش دهید.

با برندسازی، حس اعتماد در مردم و مشتری‌ها افزایش می‌یابد و میزان خرید از برند و کسب‌وکار شما بیشتر خواهد شد.

یکی دیگر از موارد مهم برندسازی، تقویت رضایت کارکنان و افتخار به محل کارشان است. شخصی که برای برند شناخته‌شده‌ای کار می‌کند، رضایت و علاقه بیشتری به کار خود و افزایش بهره‌وری آن خواهد داشت.

یکی دیگر از موارد مهم برندسازی ترغیب سهامداران برای سرمایه‌گذاری روی برند و محصول شما خواهد بود. همان طور که گفتیم از این طریق میزان تبلیغات تجارت و در نتیجه درآمد افزایش خواهد یافت.

 

مؤلفه‌های مهم در برندسازی

 

قبل از آنکه روی برند خود سرمایه‌گذاری خاصی انجام دهید، لازم است که عوامل مهم و تاثیرگذار روی برندسازی را بدانید. برخی از این موارد به قرار زیر است:

  • هدف و نیت شرکت برای برندسازی و افزایش رقابت در بازار.
  • انسجام و یکپارچگی هویت برند، به نحوی که از دید مخاطب آشنا باشد.
  • ارتباط عاطفی با عواملی مهم است که برند خوب را به برند عالی و ماندگار تبدیل می‌کند.
  • توانمندسازی و کمک گرفتن از کارکنان برای شناسایی برند به دیگران نباید نادیده گرفته شود.

 

طراحی وب‌سایت

 

یکی از کارهای مهمی که برای شناسایی و معرفی برند و کسب‌وکار خود به دیگران باید انجام دهید، طراحی وب سایت برای شرکت شماست تا محصولات و خدمات خود را از طریق اینترنت عرضه کنند.

بیشتر کسانی که قصد همکاری با شما و کسب‌وکارتان را داشته باشند، ابتدا از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند و هر اطلاعاتی در مورد شرکت، محصولات و خدمات شما داشته باشند، از آن به دست می‌آورند.

تمامی عناصر و بخش‌های وب‌سایت سیتی سنتر اصفهان باید هماهنگ باشند و مانند یک واحد یکسان عمل کنند. هر آنچه برای شناسایی خود و کسب‌وکارتان در سایت قرار می‌دهید، می‌تواند عامل مثبت یا منفی برای تجارت و محصول شما باشد. وب‌سایت شما نشانگر ویژگی‌های شما و نوع عرضه محصول‌تان در بازار است؛ پس طبیعی است که باید حس اعتماد مشتری و صاحبان مشاغل را برای تعامل با شما برانگیزد.

 

اشتباهات رایج در برندسازی

 

ناهماهنگی در بین پلتفرم‌ها و رسانه‌های مختلف اجتماعی، تبلیغات محیطی، وب‌سایت و موارد چاپی باعث می‌شود که هویت منسجم و مورد اطمینانی برای برند شما شکل نگیرد.

 

توجه بیش از حد به تبلیغات و طراحی‌های جدید اگرچه از یک نظر خوب است، اما از جهت دیگر ممکن است در برابر موج‌های جدید دوام نیاورید و انسجام برند شما از بین برود.

 

فراموش نکنید که از آنچه در ابتدا عامل موفقیت و پیشرفت شما بوده است، زیاد فاصله نگیرید، چون ممکن است که مشتری‌های وفادار خود را از دست بدهید.

 

باید از برند خود در جایگاه مناسب استفاده کنید؛ در واقع عبارت هر چه بیشتر بهتر، در مورد شناسایی برند و محصول شما ممکن است نتیجه عکس بدهد.

 

یک نکته مهم دیگر آن است که هنگام تدوین استراتژی‌های برندسازی، کلی بیندیشید و تنها محدود به منطقه‌ای نباشید که در آن زندگی می‌کنید.

 

در نهایت هنگام تنظیم یک متن برای شناساندن برند خود، قواعد بازاریابی و فروش را در نظر بگیرید. تا جایی که می‌توانید از افراد ماهر در حوزه کسب‌وکار برای برندینگ خود استفاده کنید.

 

حرف آخر در حوزه برندسازی

 

برندینگ کاری نیست که شما به واسطه آن بتوانید یک شبه ره صد ساله بروید؛ اما با مطالعه در این زمینه و مواردی که تا حدودی در این مقاله به آن اشاره کردیم، می‌توانید گام‌های موثری را در مسیر برندسازی و پیشرفت تجارت خود بردارید. در حوزه تبلیغات اصفهان و مرکز خرید سیتی سنتر اصفهان بیشتر با شما سخن خواهیم گفت. به‌طور حتم سرمایه‌گذاری در این حوزه، مطلوبیت بسیاری نزد صاحبان سرمایه خواهد داشت.